2009. szeptember 13., vasárnap

Rakott kelkáposzta füstölt sajttal és szalonnával



Hát, sose gondoltam volna, hogy én rakott kelkáposztát fogok készíteni, a tévé menzáján ahhoz túl gyakran volt ez az ebéd, szinte hetente és engem valahogy nem győzött meg az barna színű húshalom, amit ott a tányér közepére mértek, mondhatni igazán utáltam, még a szagát is, főleg ha későn mentem ebédelni és ezzel kellett beérnem.


Viszont hetek óta moussaka-t akarok sütni bárányhússal, de azt történt, hogy mikor az összesen három alkalomból először vettem utam a henteshez, egy A4-es lapot találtam ott kiragasztva a lehúzott redőnyön, miszerint szabadságon van. Aztán mentem még háromszor, de nem jártam sikerrel, ezért úgy döntöttem, átmenetileg elhalasztom a moussaka készítést.
Kedden aztán a zöldségestől egy szép fej kelkáposztával, meg egy kisebb karfiollal távoztam, azt tanácsolta ugyanis, készítsek rakott kelkáposztát, de rendesen, karfiollal, füstölt szalonnával, meg némi sajttal. Más ötletem úgysem volt, ezért úgy öt perc múlva már tekertem is hazafelé a zsákmánnyal, és éppen kanyarodtam, amikor a biciklikormányra akasztott nejlonszatyor beleakadt egy korlátba és én úgy estem el, ahogy már régen, nézni is öröm lehetett, ehhez képest hárman is azonnal jöttek segíteni.
Még egy darabig ücsörögtem ott egy padon és azon gondolkodtam, hogy lehet az, hogy az ember mindig olyan tisztán látja az esés minden pillanatát, sőt, az első pillanattól kezdve azt is tudja, hogy el fog esni és rögvest átfut az agyán az a megoldás, amivel a lehető legjobban megúszhatja az egészet, én például gyorsan mellmagasságba helyeztem a két kezemet, így kb. úgy nézhettem ki, mint aki a mozgó bicikliről készül tigrisbukfencezni, viszont a talajra legalább nem mellel, hanem tenyérrel érkeztem. Meg azon is gondolkodtam, hogy talán túlságosan beégtek a tudatalattimba a szőke nős viccek, mert ekkor éppen úgy negyedórája voltam szőke, a fodrásztól hazafelé ugrottam be ugyanis vásárolni.
A rakott kelkáposzta egyébként egész jól sikerült, úgyhogy mostantól szeretem. Reméltem, hogy R-nek is ízlik majd, mivel neki meg ez a gyerekkori íz, de ettől függetlenül szerencsére szabad kezet kaptam.


Ja, és egyáltalán nem olyan barna izé lett, mint a menzán volt, sőt: üdítően színes.







Rakott kelkáposzta füstölt sajttal és szalonnával






Hozzávalók, 4 személyre:


1 közepes fej kelkáposzta
1 kisebb fej kafiol (kb. 40 dkg)
5 dl tejföl
8 dkg vaj
10 dkg főtt, füstölt erdélyi szalonna
20 dkg darált borjúhús
1 kis fej vöröshagyma, apróra vágva
2 gerezd fokhagyma, finomra zúzva
1/3 tk őrölt római kömény
késhegynyi cayenne-i bors
só, bors
3 ek olívaolaj
5 ek rizs
a tejejére: 5 dkg füstölt sajt

A rizst feltesszük főni, a kelkáposzta külső leveleit leszedjük, alaposan megmossuk. A karfiol leveleit eltávolítjuk, szárát levágjuk, ezt is megmossuk és mindkettőt együtt 10 percig főzzük sós vízben. Ezután a leveleire szedett kelkáposztát edény fölé helyezett szűrőben lecsepegtetjük, ekkorra már a rizs is megfőtt.


Ezalatt a darált húst alaposan összekeverjük a rizzsel, római köménnyel, a finomra zúzott fokhagymával, a vöröshagymával és cayenne-i borssal, az egészet sózzuk, borsozzuk. EGy nyeles serpenyőben olívaolajat hevítünk és folyamatosan kevergetve addig sütjük a húst, amíg a színe kifehéredik. Ezalatt a vajat megolvasztjuk, a füstölt szalonna bőrét levágjuk és eldobjuk, majd a szalonnát kockára vágjuk.
A sütőt előmelegítjük 180 ۫C-ra, majd kivajazunk egy 24 cm átmérőjű sütőedényt, ennek az aljára teszünk egy pár kelkáposzta levelet, hogy az a tál alján egy vékonyabb réteget alkosson. Erre szórunk egy réteget az apró rózsákra bontott karfiolból, ezt megsózzuk, megöntözzük olvasztott vajjal majd tejföllel. Ezután következik a rizses hús (aki akarja, felezheti a hús mennyiségét és akár tovább is rétegezhet), erre ismét egy rétegnyi karfiol, majd arra újból két rétegnyi kelkáposzta kerül. Az egészet sózzuk, ismét megöntözzük vajjal és a maradék tejföllel, a tetejére szórjuk a bőrétől megfosztott, apró kockákra vágott füstölt szalonnát és ráreszeljük a füstölt sajtot.


A tálat levedve 35 percre a sütőbe tesszük, majd 20 perc után a hőfokot 200 ۫C-ra növeljük és immár fedetlenül sütjük tovább. Akkor jó, ha a tetején a szalonna és a füstölt sajt megpirult.


Tálaláskor kis tálkában plusz tejfölt kínáljunk mellé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails